Reklama
Dnes je úterý 26.08.2025      svátek má Luděk

Opraví most přes nádrž Švihov, který je na seznamu památek

MOST je nyní využíván pro místní dopravu mezi obcemi Vojslavice a Hořice a je zařazen na seznam nemovitých kulturních památek České republiky. Foto: archiv JL MOST je nyní využíván pro místní dopravu mezi obcemi Vojslavice a Hořice a je zařazen na seznam nemovitých kulturních památek České republiky. Foto: archiv JL
26.01.2023 Pro motoristy/Komentáře(0), autor:
-zt-

Zhotovitele na opravu mostu, který překlenuje silnici III. třídy přes hladinu vodní nádrže Švihov, vybralo Ředitelství silnic.

„Jedná se o takzvaný dolní obloukový dálniční most u Vojslavic z let 1939 až 1950, který v době výstavby překlenoval údolí Želivky a byl plánován jako součást páteřní dálnice mezi Prahou a Brnem,“ vysvětlil mluvčí Martin Buček.

Pokračoval, že jeho výstavba byla přerušena v roce 1942 v důsledku válečných událostí a podruhé v roce 1950 těsně před jeho dokončením z důvodu politického rozhodnutí.

Most tedy prošel obdobným stavebním vývojem jako dosud funkční dálniční most přes údolí Šmejkalky nedaleko Senohrab, jehož oprava je rovněž v přípravě.

Most přes nádrž Švihov byl dokončen a předán do provozu až při stavbě horního dálničního mostu v letech 1975 až 1979 v rámci výstavby dálničního úseku D1.

„Nyní je využíván pro místní dopravu mezi obcemi Vojslavice a Hořice a je zařazen na seznam nemovitých kulturních památek České republiky. Projekt opravy tak zohledňuje i požadavky orgánů památkové péče,“ poukázal Buček.

Naznačil, že cílem opravy je zachování stavby za přispění co možná nejmenších zásahů do vlastní konstrukce, avšak při zachování požadované mechanické odolnosti, stability a trvanlivosti díla, jakožto i ostatních požadavků kladených na mostní dílo.

Prvky významně poškozené a prvky nevalné kvality zřízené počátkem 70. let při výstavbě dálnice D1 budou nahrazeny novými replikami.

Jedná se zejména o obě vložená pole a zábradlí k nim upevněná a dále pak závěrné zídky a část křídel opěr. Naprostá převaha stávajících konstrukcí bude ovšem sanována na místě s důrazem na co nejmenší zásahy do konstrukce.

„V rámci stavebních prací je navrženo zajištění pravého křídla jedné z opěr, obnova stávajících ocelolitinových ložisek na opěrách, osazení nových mostních závěrů, výměna části příslušenství a vybavení mostu, souvisící výkopy v přechodové oblasti, změna způsobu odvodnění vozovky na mostě, zhotovení revizních schodišť k opěrám a opravy stávajícího odláždění pod mostem,“ informoval Buček.

0 komentářů

Přidat Komentář


Reklama Reklama
Reklama