Staronoví vítězové Řidič Vysočiny 2025 – II.
V poslední dubnovou sobotu se jel 27. ročník motoristické soutěže Řidič Vysočiny pořádané Jihlavskými listy spolu s Útvarem policejního vzdělávání a služební přípravy, Vzdělávacím zařízením Jihlava.
Soutěžilo se v kategorii vozidel, motocyklů a oceněn byl i nejlepší řidič začátečník.
Počet motorkářů byl letos nižší - pět, protože je mohla odradit nepřízeň počasí v týdnu. Naštěstí v sobotu svítilo slunce, a tak ti, kteří se rozhodli přijet, mohli absolvovat krásnou trať bez obavy ze zimy. Nejvíce bodů v motocyklech získal Ondřej Novotný z Jihlavy, který vyhrál i loňský ročník.
Tentokrát to však bylo opravdu o pověstný fous, neboť druhý v pořadí Petr Boháček skončil se stejným počtem bodů. Rozhodoval tedy čas, za který se závodníkům podařilo vyplnit test z pravidel silničního provozu. Rychlejší čas měl Novotný.
Také kategorii Řidič začátečník ovládli staronoví vítězové. Stali se jimi brněnští Tobiáš Svoboda s otcem Miroslavem.
V motocyklech opět vyhrál Novotný
Jezdí se starým Pionýrem Jawou 50/20. Až kultovní pincek, na kterém se učily jezdit celé generace. Ondřej Novotný z Jihlavy si jej oblíbil a nenechá na něj dopustit.
Vloni s pinckem také vyhrál a porazil nejen mnohem výkonnější, ale i mladší stroje. Je důkazem, že soutěž není o rychlosti a síle.
„Rozdíl oproti loňsku byl ten, že trasa byla delší a jeli jsme na, pro mě neprobádané, Žďársko,“ říká. Jako motorkář si pochvaluje i slunečné počasí bez deště.
Disciplíny mu problémy nedělaly, jen naznal, že „pro příště musím zlepšit zdravovědu“.
Motorkáři mají těžší navigaci. „Je to těžší,“ uznává, „a občas ty metry nesedí. Na těchto starých strojích se na tachometr moc spoléhat nedá,“ dodává.
Přijede příště? „Určitě, pokud ta trasa nebude 150 km. Protože už teď jsem měl problém dojet v časovém limitu.“ Ten činil tři hodiny. Za tu dobu musí soutěžící zvládnout trasu měřící zhruba 90 kilometrů a úkoly na osmi stanovištích. „Bylo to těsné,“ přiznal.
Řidič do 20 let - staronový vítěz
Pořadatelé vyhlásili vítěze i v kategorii Řidič od 17 do 20 let. Tím se stal devatenáctiletý Tobiáš Svoboda se svým otcem Miroslavem (oba z Brna), stejně jako v loňském ročníku Řidiče.
Stejná posádka, stejné auto (Škoda Oktávie) jako vloni…v čem to letos bylo jiné? „Už jsme věděli, co do čeho jdeme, tak jsme byli víc v klidu, jeli jsme na pohodu,“ odpovídá Tobiáš.
Zdála se mu nějaká disciplína těžká? „Zdravověda, ta lékárnička. Co jsem z krabice vyndal, řekli, že je špatně. Neprošel bych s lékárničkou (úsměv).“
Otec je z Vysočiny, ale oba nyní žijí v Brně. Nebyl pro ně těžký vlastivědný test? „Něco jsme věděli, něco dobře natipovali, takových 70 % jsme měli,“ říká Tobiáš.
Trasa prý byla v pohodě, pěkně a přehledně značená. „Dobře jsme dojeli a na žádné kontrole jsme nebyli načapaní.“
Jaký je rozdíl mezi loňským a letošním vítězem? Tobiáš je starší a zkušenější. Jedna věc ho však napadla. „Minule se tu v cíli hodně čekalo,“ uvádí s tím, že trvalo delší dobu, než byly sečtené výsledky. „Letos to bylo lepší.“
Otec Miroslav je s Tobiášem samozřejmě spokojený. „Všechno si hlídá, jeli jsme s tím, že budeme obhajovat vítězství. To se nám podařilo a v celkovém pořadí jsme se posunuli o čtyři místa,“ pokyvuje hlavou.
Vloni skončili v absolutním pořadí desátí, letos šestí. „Je pěkný, že tu bylo letos začátečníků víc – asi šest, vloni byli jen dva,“ konstatuje.
Příští rok? „Zkusíme to ještě jednou…,“ zní jejich shodná odpověď.
Z Polné vyráželi na trať jako první
Na trať vyráželi Jan Ondříček z Luk nad Jihlavou a Valentyn Patsenko z Jihlavy jako první. Patřili k těm, kteří měli půjčené auto od hlavního letošního sponzora soutěže - Hyundai. Jak Jan sdělil, domluvili se na elektrickém autě Inster, protože sám má v práci možnost jezdit s elektrikou a tak ví, co a jak.
„Není to nic těžkého, ale pro ostatní, kteří by do něj usedli poprvé, by to nemuselo být dobré,“ vysvětlil Jan volbu vozu.
Jaký vůz je? „Jako každé elektrické auto je extrémně tiché, příjemná jízda. Na můj vkus trošku menší, ale s ohledem, jak je to postavená cena a dojezd 370 km, což je slušný středový základ, je dobré…,“ vysvětloval těsně před jízdou.
Na delší svezení se velmi těšil, stejně jako jeho navigátor. „Doufám, že nic nespletu,“ usmíval se Valentyn.
„Určitě dojedeme, uvidíme, jaká bude výsledková tabule,“ řekli těsně před odstartováním.
Co říkali po soutěži, v níž skončili v druhé půli startovní listiny? „Startovali jsme první, ale nebyli jsme poslední,“ rozesmál se Valentyn.
Podle Jana trochu doplatili na to, že veškeré kontroly absolvovali jako první.
„Další závodníci možná měli trošku výhodu, ale bereme to sportovně.“ A zabrat jim dal úkol s brýlemi, které simulují opilost. „Tam jsme hodně ztratili. Hlavně jsme ale chtěli vyzkoušet auto od Hyundai, které jsme měli domluvené.“
Jaké tedy bylo? „Nenašli jsme žádný problém,“ říká řidič Jan. Jen podotýká že po zkušenostech s elektrickými vozy, mu připadá, že mají až moc různých asistentů, „které mě spíš vyrušují, než aby pomáhali, ale to je můj pohled. Jinému, třeba začátečníkům, to bude vyhovovat“.