Z průjezdnosti zrevitalizovaného Masarykova náměstí panují obavy
Ačkoliv se zahájení hlavních prací na revitalizaci Masarykova náměstí v Jihlavě očekává až za dva roky, mezi veřejností téma hodně rezonuje.
Například Jaroslav Kukla z Jihlavy považuje navrhovaný nový vjezd na náměstí ze Znojemské ulice za nesmyslný projekt inženýrů a architektů a zbytečně vyhozené peníze. Na problém nás upozornil prostřednictvím dopisu, který přinesl redakci JL.
„Při výjezdu ze Znojemské ulice je naplánováno pro trolejbusy, autobusy a veškerou dopravu, že se zabočí vpravo o 90° a po asi 30 metrech se zabočí vlevo o 90° okolo ZUŠ a banky ČSOB,“ napsal. Domnívá se, že s tím bude mít problémy především MHD.
Autorem vítězné studie na revitalizaci Masarykova náměstí je MCA atelier v čele s architektem Miroslavem Cikánem. Jeho tým nyní ve spolupráci s městem pracuje na projektové dokumentaci.
Podle mluvčího jihlavské radnice Radovana Daňka vychází návrh dopravního uspořádání ze studie, která zvítězila v architektonické soutěži.
Podněty i konzultace
Mluvčí upřesnil, že návrh byl dále rozpracován na základě podnětů veřejnosti i odborných konzultací. „Současně je na daný návrh/dispoziční řešení vydáno právoplatné územní rozhodnutí,“ informoval mluvčí.
Doplnil, že cílem projektu je respektovat historický charakter náměstí a zároveň přizpůsobit veřejný prostor potřebám současného městského života.
„Jedním z hlavních principů je zklidnění dopravy v centrální části náměstí a její vedení po jeho obvodu,“ podotkl Daněk. Zmínil, že trasa kolem ZUŠ a ČSOB, o níž čtenář píše, byla navržena jako primární trasa pro veřejnou dopravu, především trolejbusy a autobusy.
„Směrové vedení komunikace je výsledkem kompromisu mezi požadavky na prostorové uspořádání, bezpečnost provozu, pohyb chodců a respektování stávající zástavby,“ přiblížil mluvčí s tím, že návrh umožňuje vytvořit obytnější a pěším přívětivější střed náměstí bez úplného vyloučení dopravní obsluhy.
Připomněl, že se k návrhu kladně vyjádřil magistrátní odbor dopravy, dopravní inspektorát Policie ČR i jihlavský dopravní podnik (DP).
Protisměrné oblouky
Ze sdělení mluvčího vyplynulo, že průjezdnost byla prověřena dopravní analýzou. Podle Daňka výsledky analýzy potvrdily, že řešení je realizovatelné a bezpečné.
„Na základě výše uvedeného tedy nemáme obavy, že by návrh způsobil komplikace pro vozidla MHD, včetně trolejbusů. Provoz bude možný a plynulý i s ohledem na případné míjení vozidel v protisměru,“ ubezpečil mluvčí.
Na rozdíl od mluvčího magistrátu byl ve svém vyjádření pro JL předseda představenstva DP Radim Rovner opatrnější.
Podle něho jde o řešení architekta, do kterého DP nechce a ani nemůže efektivně zasahovat. Rovner uvedl, že architekt má nějakou představu, jak má náměstí vypadat, a oni (DP) se jen snažili, aby bylo i dobře funkční.
„Situaci s protisměrnými oblouky jsme proto s architektem řešili a na náš podnět se oblouky upravovaly – rozšiřovaly a zmírňovaly se nájezdy, aby měly naše vozy dostatek prostoru pro bezpečné míjení,“ pokračoval předseda představenstva DP. Osobně věří, že je vše správně vyprojektováno a spočítáno.
„Až čas s novým náměstím ukáže, zda nebudou na novém průjezdu problémy ani v zimě například při intenzivních sněhových srážkách,“ dodal Rovner.
Hlavně, aby inkriminovanými místy projela vozidla IZS a arrmádní Tatra 810, Tatra 815 AV15 8x8, Tatra 815-7 PRAM, R5M1p, Pandur II, BVP-2, Dingo 2, TITUS, T-72M4 CZ, Leopard 2A4 - vše do deseti let za koordince F-35.
aby tam projel Putin v T90 ?
....... myslím, že revitalizace náměstí nemá už cenu........ místo se rychle mění ve vyloučenou lokalitu.............radnice do uvolněných bytů stěhuje další nepřizpůsobivé............u základní školy!!! v Křížové stojí ráno 4 preventisti kriminality...........jen blázen by se do takové lokality dobrovolně stěhoval, natož v místě kupoval nemovitost.........