Polná jako jediná na Vysočině opět přivítala veterány, posádky odjížděly s mrkvánky
Už je to roky zavedená tradice. Ve čtvrtek 12. června zavítali do historického centra Polné veteráni na čtyřech kolech nejrůznějších značek.
Zastávka mezi 9.30 až 11.30 hodin na Husově náměstí byla nedílnou součástí dalšího ročníku vzpomínkové jízdy historických automobilů 1000 mil československých. Průjezd branou u parku na náměstí moderoval tradičně starosta Polné Jindřich Skočdopole.
Ve čtvrtek šlo o jediné stanoviště s průjezdovou bránou v rámci celé Vysočiny. Od spolupracovníků starosty jednotlivé posádky inkasovaly ještě výbavu na další cestu – polenské mrkvánky a také minerálky.
Akci pořádal Spolek přátel 1000 mil československých v součinnosti s Veteran Car Clubem Praha, Veteran Klubem Bratislava, Autoklubem České republiky a Národním technickým muzeem.
Soutěž obnovuje tradici stejnojmenného dálkového závodu mezi Prahou a Bratislavou 1000 mil československých, který byl pořádán Autoklubem Republiky československé ve 30. letech 20. století. Ročník 2025 se konal u příležitosti 130. výročí české automobilky Škoda.
Soutěž obnovuje tradici závodu 1000 mil československých, který byl pod záštitou prezidenta Tomáše G. Masaryka pořádán Autoklubem Republiky Československé v letech 1933, 1934 a 1935.
Šlo o rychlostní závod cestovních automobilů na tehdy nejdůležitější domácí silniční trase Praha – Kolín – Německý Brod – Jihlava – Velké Meziříčí – Brno – Břeclav – Bratislava s tím, že účastníci závodu jeli z Prahy do Bratislavy a zpět do Prahy bez přerušení dvakrát.
Celkem tedy téměř 1600 kilometrů ostré jízdy bez odpočinku. Slávu tohoto závodu oživil v roce 1970 Veteran Car Club Praha. Od roku 2015 jezdí historické automobily 1000 mil československých každoročně.
„Za nejslavnější ročník tohoto závodu je považován ročník 1934, kdy v něm byly nejméně jedním automobilem reprezentovány všechny domácí automobilky a někteří závodníci dosáhli rekordních, o rok později již nepřekonaných časů,“ říká Petr Kožíšek kurátor automobilové dopravy závodu.
Absolutně nejrychlejší byl tehdy Jindřich Knapp na voze Walter Standard S, který celý závod ujel průměrem téměř 104 kilometrů v hodině a v poslední čtvrtině závodu z Bratislavy do Prahy dokonce dosáhl průměru přes 108 km/h.