Muzejní Photographia Natura se po čase opět vrací k tématu makrofotografie
Od prosincové vernisáže zdobí jihlavské muzeum už 21. výstava z fotografické muzejní soutěže na přírodní témata Photographia Natura. Tentokrát autoři hledali v přírodě přes své fotoaparáty abstraktní motivy.
Dnes již tradiční a fotografy hojně obsazovanou soutěž vyhlašuje Muzeum Vysočiny Jihlava od roku 2004. Jak na webu muzea vysvětluje současný kurátor Pavel Bezděčka, původní idea na uspořádání akce vzešla od muzejní zooložky Kláry Bezděčkové. Ta také byla během prvních čtyř ročníků kurátorkou soutěže i jejích výstav.
„První ročník byl vyhlášen s cílem povzbudit amatérské fotografy v tvůrčí práci, poněvadž právě oni mnohdy těžko hledají pro své snímky uplatnění, často i bez ohledu na jejich vysokou kvalitu,“ uvádí organizátoři s tím, že soutěžní výstava poskytuje prostor pro zveřejnění a konfrontaci snímků neprofesionálních fotografů.
Tématem soutěže byla od počátku Příroda. Hned v prvním roce se v muzeu sešlo 106 fotografií od 37 autorů. Během dalších 20 ročníků se pak soutěž zaměřovala na konkrétní přírodní témata a jevy – na krajinu, cesty, zvířata, rostliny, stromy i houby, na život ve vodě, na kameny či krystaly.
Tvary a struktury
Pohled na přírodu očima tvůrců abstraktního umění podle organizátorů reflektuje skutečnost, že příroda je také bohatým zdrojem myšlenek, vzorů a motivů. Pro 21. ročník 2024 tedy muzeum vyhlásilo téma Abstrakce (Barvy, tvary a struktury).
Do listopadové uzávěrky přišlo 190 fotografií od 29 autorů z 15 obcí a měst celé ČR. Z Jihlavy se zapojilo 13 autorů. Snímky posoudila devítičlenná porota. Body udělila celkem 33 snímkům.
U porotců zvítězila fotografie DNA v Brailově písmu od Jaromíra Žáka z Rouchovan. Stříbrný skončil snímek Aurora borealis od Martiny Kotlasové z Havlíčkova Brodu. Bronz patří Stanislavě Slovákové z Příboru za snímek Ve středu bytí.
Výstava nejen vítězných snímků pokračuje v muzejních arkádách do 26. ledna. Následně bude zapůjčena do Horácké galerie v Novém Městě na Moravě a později i na třebíčský zámek, do tamního Muzea Vysočiny.
Návrat k makru
Muzeum Vysočiny Jihlava zároveň vyhlásilo téma pro 22. ročník Photographia natura, rok 2025. Tím jsou Detaily z přírody (makrofotografie).
K tomuto tématu se soutěž vrací po 15 letech. Jak organizátoři vysvětlují, makrofotografie je fotografický postup, kterým lze získat snímek podávající více podrobností o předmětu, než jich na něm rozezná lidské oko ze vzdálenosti 25 cm.
Makrofotografický snímek je snímek zvětšený v měřítku 1:1 až 30:1. „Jako měřítko zobrazení se označuje poměr velikosti předmětu a jeho obrazu na filmu nebo snímači. Např. když snímek 2 cm velkého brouka bude mít při měřítku 1:1 na snímači či filmu rozměr 2 cm, tak velikost onoho předmětu na snímači či filmu odpovídá jeho skutečné velikosti,“ vysvětlují organizátoři.
Soutěžní snímky musí být pořízeny v přírodě České republiky. Každý autor může poslat maximálně 10 fotografií tištěných na kvalitním fotopapíru. Ty musí být zapsány na vstupním formuláři.
Uzávěrka příjmu fotografií bude 11. listopadu 2025. Do muzea je lze zaslat, anebo odevzdat na pokladně s heslem FOTOSOUTĚŽ 2025. Soutěžit může každý včetně žáků a studentů škol. Záštitu nad soutěží pro rok 2025 převzal radní Kraje Vysočina Miloš Hrůza.