Reklama
Dnes je středa 27.08.2025      svátek má Otakar

Bude to brutus, těší se Prokop na start Dakaru

RALLY DAKAR 2025 nabídne 12 etap. Jihlavského pilota Martina Prokopa na cestě do cíle čeká porce více než 7700 kilometrů (přes 5100 měřených). Závod skončí 17. ledna v městě Shubaytah.  Foto: archiv Orlen Jipocar Team RALLY DAKAR 2025 nabídne 12 etap. Jihlavského pilota Martina Prokopa na cestě do cíle čeká porce více než 7700 kilometrů (přes 5100 měřených). Závod skončí 17. ledna v městě Shubaytah. Foto: archiv Orlen Jipocar Team
03.01.2025 Sport/Komentáře(0), autor:
Boček Michal

V neděli nabral on i celý Orlen Jipocar Team letecký směr Saúdská Arábie. Dnes Martin Prokop (42) nechybí v městě Bisha na startu (prolog) 47. ročníku slavné Rally Dakar. „Jedu ji podesáté, tak držte palce, ať ty kulatiny dobře dopadnou,“ prosí jihlavský reprezentant fanoušky o podporu na dálku.

 

Konkurence stoupla a brutálně zabrala
Loni na sebe Martin Prokop s navigátorem Viktorem Chytkou upletli motoristický bič. Celkové páté místo v kategorii automobilů je českým historickým maximem na Dakaru, a pro soukromý (netovární) tým báječným, fantastickým, vynikajícím výsledkem.


„Jestli jsme schopni to zopakovat? Ano, ale nebude to jednoduché, protože soupeři brutálně zabrali. Obhajoba je obrovský závazek, přesto se o něj musíme pokusit,“ řekl Prokop na předdakarské tiskové konferenci.


Jezdecká listina je fest nabitá. Kromě továrních Toyot do závodu vyrazila i čtveřice speciálů Fordu s ostřílenými „vlčáky“ za volantem. „Dacia a Ford mají sestavu našlapanou jako blázen,“ avizoval Prokop. „Celkově konkurence stoupla, protože přibyla spousta mladých kluků, kteří přeskočili z bugin do velkých aut. A tihle kluci, podle mého názoru, za to budou v prvním soutěžním týdnu nejvíce tahat. Jestli dojedou do cíle, je druhá věc,“ dodal.

 

Problém se sedadlem
Mechanici Orlen Jipocar Teamu měli plnou hlavu a ruce práce s úpravou Prokopova závodního speciálu. Kvůli aerodynamice (menšímu odporu vzduchu) opět měnili design. Automobil je zkrácený, jeho zadní část předělaná a upravená.   


„Na první pohled mě napadlo, že jde pouze o vizuální změnu, ale není to pravda. Máme nové nastavení diferenciálů, lepší nastavení a nové vnitřky tlumičů nebo lepší nastavení motoru,“ prozradil Martin Prokop.


Největším problémem při nastavení a vyladění „Shreka“ se paradoxně ukázalo být navigátorovo sedadlo. „Po generálce v Maroku jsme obdrželi zprávu, že nevyhovuje předpisům. Před posledním testováním v Emirátech jsme dávali do auta novou sedačku, která se tam ovšem nevlezla,“ vysvětlil Viktor Chytka. „Uvidíme, jestli se Dakaru vůbec zúčastním,“ vtipkoval.

 

Rozdílné trasy
Organizátoři slíbili, že letošní Dakar bude historicky nejobtížnější. A slib pravděpodobně dodrží. Dvoudenní etapa Chrono 48 (965 měřených kilometrů), s nocováním v bivaku bez jakékoli týmové či servisní podpory, je na programu jako druhá v pořadí. V první polovině závodu se aktéři mohou těšit na duny, kameny i skály. 


„Jsme natěšeni, až to vypukne. Bude to brutus,“ konstatoval Martin Prokop. Za nástrahy na trati organizátory pochválil. „Je dobře, že to dělají složité. Můžete mít jakoukoli taktiku, ale závod to rozhodne za vás. Uspějí jenom ti nejlepší, a tak to má být,“ kvituje nevypočitatelnost pouštního dobrodružství.
Novinkou je rozdílná trasa automobilů a motocyklů v pěti etapách. Posádkám to ztíží orientací. „Pro prvních deset aut to bude složité, protože na spoustě míst potřebujete vodítko. V situacích, kdy si nejste jistí, jaký je správný směr, se chytáte čehokoli, včetně stop na trati. Jedete-li podle stop, jste rychlejší a méně chybujete. Zbytek startovního pole to bude mít o trochu jednodušší,“ domníval se Prokop.

0 komentářů

Přidat Komentář


Reklama Reklama
Reklama