V příběhu zpronevěry peněz na malém městě nahlédne divadlo do zákoutí duší
HDJ oslovilo uznávaného autora Petra Marka, aby pro jihlavskou scénu vytvořil současnou komediální hru na motivy skutečné události. Text se nechává inspirovat reálnou zpronevěrou veřejných peněz obecní úřednicí na slovenském venkově nedávných let.
„Dvě ústřední postavy, vším a takřka všemi opuštěná městská úřednice Milena a životem nepohlazený osadník mamahotelu Tomáš, se dílem telefonní náhody propojí a nevědomky dají vzniknout příběhu o možné záchraně jejich osudů,“ přibližuje základní syžet inscenace její dramaturg Jaroslav Čermák.
Světy staromládeneckého doupěte falešného věštce a osamělé úřednice v městysi Břehov, kam jsou události vsazeny, se podle něho ezotericky propojí „za šramotu šarvátek lokální politiky a mateřského starostlivého láteření“.
Hrát se má zejména o touze po spojení, ať už mezi občany městysu, se synem ve vedlejším pokoji nebo s tím v daleké Austrálii, anebo i se sebou samým. Tajemnici Milenu si zahraje Lenka Schreiberová, postavu Tomáše Ondřej Šípek. Matku ztvární hostující Taťána Schottnerová.
Scénu zaplní i řada dalších břehovských postav a figurek. Jak prozrazuje dramaturg Čermák, nahlédnou tvůrci citlivě poťouchlým způsobem do zákoutí duší nejen hlavních hrdinů.
„Vědomí, že k něčemu takovému, a buďme k sobě upřímní, i ke spoustě dalších opravdových podivností skutečně dochází, před nás postavilo velice obtížný úkol, postavit celou inscenaci na co nejcivilnějším herectví,“ komentuje svůj přístup k uchopení příběhu o reálné zpronevěře režisér inscenace, umělecký šéf HDJ Michal Zetel.
K vytvoření scény a kostýmů přizval Adélu Sturczovou, držitelku divácké ceny Horác za scénografii k inscenaci Popel na křídlech Suzanne Renaud. Autorem hudební složky k novince je Mario Buzzi, který pro Jihlavu napsal hudbu k Macbethovi či k současnému diváckému hitu alternativní klubové scény HDJ, komedii Nasraná máma.
Využít talenty
Inscenace je dalším z již dlouhé řady autorských textů, vytvořených v poslední době takříkajíc „na míru“ přímo pro potřeby Horáckého divadla.
Podle dramaturga J. Čermáka je pro tým HDJ doslova naplněním tvůrčích snů možnost vzniku původního jedinečného textu, promyšleného i na základě konkrétních talentů členů jihlavského souboru.
Specificky je podle Čermáka přínosem zavanutí jedinečného autorského přístupu umělecky velmi široce rozkročené osobnosti Petra Marka - hudebníka, divadelníka, filmového režiséra i pedagoga pražské FAMU, frontmana hudební skupiny Midi Lidi.
Jak Čermák připomíná, s touto kapelou Marek složil hudbu např. ke komediální sérii Kancelář Blaník a k filmům Polski film či Protektor (ta byla oceněna Českým lvem).
V rámci divadelní tvorby Marek pracuje s Dekadentním divadlem Beruška, Láhor/Soundsystémem nebo i s populární „VOSTO5kou“. Věnuje se též rozhlasové tvorbě v cyklu původních her s projektem Rádio Ivo.