Dvojice herců odmítá,že manipulovali Horáce
JIHLAVA (red) - Sporem hrozí situace mezi ředitelem Horáckého divadla Josefem Filou a dvojicí herců Jiřím Vobeckým a Ludmilou Forétkovou. Jejich jména ředitel zmínil při pondělní veřejné besedě v souvislosti s údajnou manipulací hlasovacími lístky anulované divácké ankety Horác.
Fila jména obou herců na přímý tlak z publika poprvé zveřejnil při besedě, která se v pondělí konala na Malé scéně divadla. Besedu inicioval krajský radní pro oblast cestovního ruchu a kultury Tomáš Škaryd. "Jeho návrh jsem rád přijal," konstatoval Fila.
Úvodní hodina besedy se nesla v korektním, ale emočně vypjatějším duchu. Kontroverzní téma nastolila hned na začátku divačka Svobodová, když kritizovala stažení rozpracované inscenace Vrabčák Edith. Tu před časem na Malé scéně divadla začali zkoušet právě herci J. Vobecký a L. Forétková.
Jak vysvětlil umělecký šéf divadla Pavel Palouš, bude nadále Malá scéna pojímána dramaturgicky koncepčně spolu s provozem Velké scény, a proto tzv. "herecké projekty" nebudou realizovány. "Na Vrabčáka Edith může dojít, až klesne zájem o nyní uváděnou Čarodějku," doplnil nicméně Fila, podle něhož bylo stažení inscenace nezbytné především z ekonomických důvodů.
Podle náměstkyně primátora Ireny Wagnerové, která se besedy účastnila za radnici, navíc dotační tituly města umožňují požádat o dotaci a realizovat případně inscenaci jinde. "Klubových scén má Jihlava několik," konstatovala Wagnerová.
Na opakovaný přímý dotaz divačky Svobodové pak Fila zveřejnil jména herců, kteří podle něho měli nepřípustně ovlivňovat nejen loňskou anketu Horác. "Anketa zřejmě nevyšla, jak si ji pan ředitel představoval, tak ji zrušil...," nadhodila divačka a zmínila i otrávenost z některých inscenací.
"Neměl jsem přímé důkazy, jen svědectví. Teď už mám i písemné důkazy...," vysvětlil Fila, proč jména dříve nezveřejnil. Podezření na manipulaci s lístky podle něho vyvolal nečekaný výsledkový skok J. Vobeckého v anketě popularity, která je i finančně oceňována.
Podle Fily měl J. Vobecký od sezóny 2001/02 postupně v anketě počty 14, 25, 27 a 27 hlasů. "Pak sestoupila z nebe bohyně Thálie, okouzlila diváky a počet hlasů pro pana Vobeckého stoupl na 160. A o rok později se to opakovalo... přitom pan Vobecký v té době umělecky stagnoval... a z 98 procent pro něho hlasovali neabonenti," argumentoval Fila.
Jak uvedl ředitel HDJ, má svědecky doloženo vhazování balíčků desítek vyplněných lístků paní Forétkovou. Dvě písemná svědectví mají podle Fily dokládat iniciativu obou herců v roce 2007 na akci ochotníků na Žďársku, kde údajně žádali o vyplňování anketních lístů ve svůj prospěch. "...odůvodňovali to mj. tím, že na základě výsledků této ankety se hercům prodlužují pracovní smlouvy...," citoval Fila ze svědeckého dopisu.
Oba herci se poté podle Fily dostali na nejvyšší místa v anketě Horác a J. Vobecký mezi regionálními herci také v internetové anketě televizního pořadu Divadlo žije.
Jiří Vobecký obvinění z manipulace anketou Horác na dotaz JL rezolutně odmítl. "Pouze jsem poprosil kamarády, aby na mě v anketě mysleli. To dělá každý, není na tom nic špatného," uvedl, "žádné lístky jsme nepsali a nevhazovali, ať to pan ředitel Fila dokáže. Diskriminace z jeho strany, která se od toho odvíjela, nemá v mé kariéře obdoby..."
Také podle L. Forétkové vznikla obvinění jen na základě pomluv. "Napsala jsem v té souvislosti i dopis zřizovateli divadla, že se cítím být diskriminována. Uvažujeme o tom, že se proti obviněním ze strany J. Fily, která zazněla na besedě v HDJ, budeme bránit soudní cestou," řekla herečka JL.
"Přijdeli žaloba, spojím se se svým právníkem a budu se bránit. Dvacet členů souboru jsem dlouhodobě vystavoval nejistotě ohledně manipulace anketou teď mám v ruce důkazy, které mi umožnily jména zveřejnit," reagoval pro JL Fila. Anketa Horác bude podle něho v půlce května opět vyhlášena a 7. září budou předávána ocenění. "Rád jsem vyhověl přání pana Vobeckého a paní Forétkové, aby letos do ankety nebyli zařazeni," dodal ředitel HDJ při besedě.
Josef Fila v pondělí účastníkům besedy také přečetl plný text petice, která podle něho byla iniciována a organizována zejména na Žďársku za odvolání J. Fily. V textu petice se argumentuje absencí vysokoškolského vzdělání, odborných a manažerských schopností ředitele, údajným poklesem návštěvnosti divadla, špatnou dramaturgií a také "neuvěřitelně arogantním rozhodnutím anulovat výsledky ankety Horác".
V reakci na petici se při besedě jednoznačně postavila za ředitele HDJ Katina Lisá, vedoucí odboru kultury a památkové péče krajského úřadu (zřizovatele divadla). Mimo jiné konstatovala, že na úseku kultury žádný předpis vysokoškolské vzdělání ředitele nenařizuje a podstatné jsou jiné kvality manažera.
Klasiku a operetu...
Na pondělní besedu přišlo asi 50 diváků. Dotazy kladli osobně, anebo je na lístcích vhazovali do cylindru. Radní Škaryd označil HDJ s rozpočtem kolem 30 milionů korun a sedmdesáti zaměstnanci za jakousi výkladní skříň mezi zařízeními kraje. Připomněl, že jen dvě divadla v republice zřizuje kraj (jinak většinou města).
Velká část besedy byla věnována vysvětlení otázek ekonomiky provozu divadla. Diváci se mj. dověděli, že tržba z jednoho představení Velké scény (300 míst) může být až 30 tisíc Kč, zatímco z Malé scény (70 míst) jen asi 7 500 Kč, jaký je denní režim herců a že mají v týdnu jediný volný den. "Přesto i dnes na besedu přišla téměř polovina souboru a já jim za jejich práci děkuji," obrátil se na soubor Fila.
Řada mnohaletých diváků HDJ v druhé části besedy vyjádřila podporu divadlu a ocenila jeho práci i dramaturgii. "Představení se mi nemusí líbit, to je otázka vkusu, ale nemohu být otrávený. Leda už s takovým pocitem přicházím, a pak to inscenace nezachrání. My se snažíme neodcházet z divadla nespokojeni, a daří se nám to...," uvedl jeden z diváků.
Ocenění vstřícnosti divadla (zlevněné vstupné či prohlídkové akce) zaznělo i ze strany postižených civilizačními chorobami, podle nichž je psychická podpora nemocných důležitější než fyzická.
Konzervativnější diváci HDJ volali po častějším zařazování české klasiky, zazněla kritika příliš velkého počtu českých premiér a přání uvádět operetu. "Já do operety půjdu, a rád, ale musíte u radního Škaryda vymínit navýšení rozpočtu divadla," rozesmál publikum korepetitor HDJ Lubomír Šrubař, podle něhož nelze dělat tento žánr bez velkého orchestru.
"Českou klasiku zařazujeme, na to dost dbáme, ale třeba po uvedení Kabaretu najednou Tylův Strakonický dudák jako kdyby neexistoval...," vysvětlila dramaturgyně Marie Procházková, že klasika není vždy zárukou zájmu. Naopak zařazování divadelních detektivek prý Procházková nepodpoří.
Z publika zazněla i kritika chování mládeže v hledišti HDJ. Podle Fily, který uvedl i příklady, však nelze zobecňovat a velmi záleží na konkrétní škole. Také krajská radní Marie Kružíková z publika coby bývalá učitelka odmítla a priori odsoudit mládež. Její slova podpořila konkrétním příkladem Irena Wagnerová: "Setkání členů Hospodářské komory v divadle bylo ukázkou toho, jak se tito lidé neumí chovat v divadle!"
Besedu zakončila statistika, podle níž se návštěvnost divadla od roku 2003 významně nemění a pohybuje se v rozmezí od 54 do 59 tisíc lidí ročně na Velké scéně a od cca 3 100 do 3 700 na Malé scéně. "Po dlouhé době máme takový soubor, že si můžeme dovolit uvádět inscenace, jaké uvádíme," ocenil Fila kvalitu herců. Ti na dotaz z publika odmítli, že by měli ve smlouvách zákaz práce mimo divadlo. "Ale vytížení je tak velké, že na to nezbývá čas," dodala Lenka Schreiberová.
Divákům poděkovala za kolegy herečka Anna Bazgerová: "Je skvělé, když vidíte, že máte barák narvaný až po strop... Snad mohu říci za sebe i za soubor, že jsme šťastni, že divadlo takto funguje!"
1) Nevím, které inscenace Bazgerová myslí,když mluví o narvaném baráku - zřejmě se nekouká do hlediště při většině inscenací, kdy zeje poloprázdnem! 2) Ne že diváků neubývá!!Dost mých známých, co mělo permanentky, je postupně ruší! Tohle ředitel Fila nějak nechce vidět! 3) Není pravda, že ředitel takové instituce nemusí mít VŠ! Všude jinde je to standard, samozřejmost - jen u Horáckého divadla je to protekčně nastaveno takto!!
Boží mlýny v Jihlavě nemelou. Schopného člověka, který takřka z nuly vybudoval na Heulose podél řeky Jihlavy fungující a krásný podnik, toho v Jihlavě vyhodíme a ještě z něj uděláme lumpa. Ale člověka, který evidentně vede jinej krajskej podnik pomalu do pekel, toho tam necháme, protože tak je to správné. Však je to logické přeci. Jak jsme se to jako malí učili v pohádkách. Dobro vždycky zvítězí nad zlem, jenom v opravdovém světě, kde jde jenom o prachy, tak vyhrává ten, co drží s vrchností hubu a krok a chce co nejméně peněz na chod. Zkrátka pan Fila dostal před lety trafiku, ale není sám, takových a ba dalece horších ředitelů v našem rodném městě máme, stačí se jen podívat.
Už když Fila řekl, že diváci mohou přijít na Vrabčáka Edith až když klesne zájem o Čarodějku, tak lhal, protože ve stejné chvíli už psal divákům divadla dopisy, že Forétkovou vyhodil. Vyhození herci pak zahráli v říjnu zakázanou inscenaci v Hotelu Gustav Mahler na vysoké profesionální úrovni a bez státních dotací. Všude se šetří, proč tedy musíme platit trafiku panu Filovi? Nabízí se jenom dvě řešení, buď pana Filu, který lže, až se hory zelenají, vyhodit, nebo zrušit divadlo a ušetřit třicet melounů. Přimlouval bych se za první možnost, ale než divadlo s Filou, tak raději divadlo vůbec!