Zábavný týden podzimu v ZŠ a MŠ Luka nad Jihlavou.
Celý týden od 11. do 15. října probíhalo na 1. stupni v Základní škole Luka nad Jihlavou podzimní tematické vyučování. Zapojili se žáci i učitelé prvních až pátých tříd. Učili jsme se malinko jinak než obvykle.
Cílem tematické podzimní výuky bylo nejen se naučit něco nového o podzimu a procvičovat zábavnou formou probírané učivo, ale i zároveň rozvíjet u dětí spolupráci s ostatními dětmi, posilovat sociální dovednosti dětí a rozvíjet schopnost začlenit se do kolektivu. Děti se pomocí nabízených aktivit učí spolupracovat, dobře spolu vycházet, a tím se učí navzájem se chápat a respektovat se.
V prvních třídách děti vyráběly draky, tvořily panáčky a skřítky z listů, četly slabiky schované v houbách, trénovaly uvolňovací cviky a hrály různé podzimní hry. Učily se o barvách podzimu, o podzimním počasí a o tom, co dělají zvířata na podzim.
V druhých třídách děti pracovaly s abecedou napsanou na kaštanech, sestavovaly abecedního ježka s bodlinami, zahrály si podzimní pexesa, naučily se písničku Ježek kamarád. Čekaly je také podzimní hádanky, básničky, početní šifra, křížovky, pohádky, výroba zvířátek z kaštanů a plastelíny, podzimní diktát vět, podzimní hra s luštěním. Naučily se, jak připravit na zahradě skrýš pro ježka na přezimování a v tělocvičně soutěžily jako draci s větrem o závod.
Třeťáci už umí vzít za práci, a tak sestavovali myšlenkovou mapu na téma podzim, věnovali se slohovému vyučování a pomocí házecích kostek a předlohy tvořili zábavné věty o podzimu. Na chodbách školy „lovili“ podzimní věty, které si formou běhacího diktátu sami nadiktovali. Na školní zahradě je čekala podzimní stezka s úkoly.
Ve výuce se věnovali výrobě podzimních plakátů s odletem vlaštovek do teplých krajů. Děti z třetích tříd se ještě zvládly naučit uvařit bramborovou polévku s houbami, i když jen na papíře. Prostudovaly si recept, ingredience a potřebné pomůcky k vaření. Došlo i na přípravu ovocného salátu.
A čtvrťáci jsou také velcí pracanti. Zaměřili se na ovoce, které roste na našich zahradách či v sadech. Každý si „uvařil“ svůj míchaný ovocný salát. V rámci činností si procvičili chuťové buňky a zkusili si, zda bezpečně poznají vybrané ovoce.
Do výuky měly děti zařazené anglické pojmy, které s přípravou salátu souvisí. Vyzkoušely si sepsat a zapsat vlastní recept ovocného salátu nebo pracovní postup při výrobě draka. Podzimní vyučování dětí ze čtvrté třídy završil film o přírodě, výroba podzimních záložek a pouštění draka.
Žáci pátého ročníku měli tento týden výuku přírodovědy, pracovních činností a výtvarné výchovy zaměřenou na téma podzim. V přírodovědě si společně v lavicích přiřazovali k ročním obdobím správné datum, kdy začíná jarní a podzimní rovnodennost nebo letní a zimní slunovrat a jak se dny krátí nebo prodlužují.
V rámci výtvarné činnosti si kombinovanou technikou (voskovky a vodové barvy) či technikou frotáže listů, jež si sami nasbírali, vyzdobili nástěnku ve třídě. A v pracovních činnostech si vyzkoušeli manuální zručnost při výrobě růžičky z javorových listů.
Tematické vyučování bylo zakončeno ve všech třídách podzimní vycházkou, aby všichni nasáli tu pravou podzimní atmosféru. Tematická výuka se žákům moc líbila, protože rádi mezi sebou spolupracují a tvoří. Díky těmto aktivitám si mnohé děti také uvědomily, že spolužák, se kterým nekamarádí, může být fajn, a že je vlastně škoda, že spolu nekamarádili už dříve.