Peklo Na Kopečku přineslo veliké téma s brněnskó prčó
01.01.1970 Kultura/Komentáře(0),
autor:
JIHLAVA - Zajímavý nový brněnský divadelní projekt zavítal hned "zatepla" do Jihlavy. Inscenace Peklo, kterou v listopadu premiérovalo divadlo MALÉhRY Brno, se před velmi dobrou diváckou návštěvou hrála ve čtvrtek v Divadle Na Kopečku.
Trojice hereček Barbora Seid~lová a Daniela a Nikola Zbytovské potvrdila v tragikomedii znovu svoji schopnost divadelního hledání a neotřelosti, originality výpravy a aktuálnosti tématu. Na jedné straně hrají tyhle tři dámy skvělá divadla pro děti, v nich si ale díky osobitému humoru najdou vždy své i dospělí. Vždy se také věnují velmi závažným tématům.
Tentokrát se v příběhu setkání tří nevlastních sester v jednom benátském hotelu postupně odkrývá tragičnost, s jakou celé jejich životy neodvratně ovlivnili ne právě ideální rodiče. Potlačované vzpomínky na zneužívání a alkoholismus si nakonec vyberou svoji daň i na dcerách, které se marně snaží bojovat s vlastní minulostí.
Díky krátkým vstupům alternujících brněnských pánů herců (v Jihlavě třeba z Manéží známý J. Barin Tichý jakožto romantický princ na bílém koni, zároveň matka a převozník mrtvých) se do inscenace dostává i bohapustá "sranda", ovšem opět s mrazivým podtextem kdesi v zadním plánu. Ten do svých alkoholických etud dostával především skvělý Michal Bumbálek.
Poetika herectví dam a ze~jména etud obou herců ovšem tak trochu nehraje dohromady, a tak představení jednak ještě maličko voní syrovostí, a jednak budí dojem: uděláme silné divadlo a opepříme to místy i "pravó brněnskó prčó jak z Manéže".
Atmosféru a skvělý rytmus ovšem dodala kusu i stálá a přiznaná účast veleosobnosti brněnské rockové scény Zdeňka Kluky (mj. Progres 2, Čankišou atd.) za bicími, s akordeonem a všelijakými tvořítky zvuků. Už tradicí je skvělá Daniela Zbytovská, která si v detailech užívá osobní kontakt s divákem a dělá dobrý humor sama ze sebe. Doslova skvělá je pak scéna, která pracuje k tématu svým plechovým chladem a zároveň umožňuje, aby si divák odnesl nejen zážitek, ale třeba i chuť přímo na forbíně na plynu usmažených topinek. Divadlo se dobře bavilo a mělo hodně o čem přemýšlet poprávu brněnská novinka sklidila v Jihlavě velký potlesk.
Trojice hereček Barbora Seid~lová a Daniela a Nikola Zbytovské potvrdila v tragikomedii znovu svoji schopnost divadelního hledání a neotřelosti, originality výpravy a aktuálnosti tématu. Na jedné straně hrají tyhle tři dámy skvělá divadla pro děti, v nich si ale díky osobitému humoru najdou vždy své i dospělí. Vždy se také věnují velmi závažným tématům.
Tentokrát se v příběhu setkání tří nevlastních sester v jednom benátském hotelu postupně odkrývá tragičnost, s jakou celé jejich životy neodvratně ovlivnili ne právě ideální rodiče. Potlačované vzpomínky na zneužívání a alkoholismus si nakonec vyberou svoji daň i na dcerách, které se marně snaží bojovat s vlastní minulostí.
Díky krátkým vstupům alternujících brněnských pánů herců (v Jihlavě třeba z Manéží známý J. Barin Tichý jakožto romantický princ na bílém koni, zároveň matka a převozník mrtvých) se do inscenace dostává i bohapustá "sranda", ovšem opět s mrazivým podtextem kdesi v zadním plánu. Ten do svých alkoholických etud dostával především skvělý Michal Bumbálek.
Poetika herectví dam a ze~jména etud obou herců ovšem tak trochu nehraje dohromady, a tak představení jednak ještě maličko voní syrovostí, a jednak budí dojem: uděláme silné divadlo a opepříme to místy i "pravó brněnskó prčó jak z Manéže".
Atmosféru a skvělý rytmus ovšem dodala kusu i stálá a přiznaná účast veleosobnosti brněnské rockové scény Zdeňka Kluky (mj. Progres 2, Čankišou atd.) za bicími, s akordeonem a všelijakými tvořítky zvuků. Už tradicí je skvělá Daniela Zbytovská, která si v detailech užívá osobní kontakt s divákem a dělá dobrý humor sama ze sebe. Doslova skvělá je pak scéna, která pracuje k tématu svým plechovým chladem a zároveň umožňuje, aby si divák odnesl nejen zážitek, ale třeba i chuť přímo na forbíně na plynu usmažených topinek. Divadlo se dobře bavilo a mělo hodně o čem přemýšlet poprávu brněnská novinka sklidila v Jihlavě velký potlesk.
Jiří VARHANÍK