Hlavním hostem festivalu bude americký filmař Wiseman
Stále aktivní filmař (* 1. 1. 1930 v Bostonu v Massachusetts) proslul jako kritik amerických státních institucí. V Jihlavě představí průřez svou více než čtyřicetiletou tvůrčí dráhou. V rámci sekce Průhledné bytosti uvede vybrané snímky, počínaje Law and Order z roku 1969 a konče State Legislature, dokončeným před dvěma lety.
"Natáčení filmu je pro mě výzkumem a obsahem filmu pak odpovídám na tuto svou zkušenost," říká Wiseman, kterého organizátoři jihlavského festivalu pozvali jako jednu z nejdůležitějších postav historie dokumentárního filmu vůbec. Jihlava v něm podle nich přivítá velkého kritika amerických (nejen) státních institucí a glosátora demokratického establishmentu, ale i trpělivého pozorovatele člověka chyceného v institucionální síti.
Wisemana charakterizuje snaha nezasahovat do zaznamenávaných událostí, neklást otázky, neprovokovat tradičně chápanou dokumentární situaci. V Jihlavě bude uvedeno devět filmů z jeho rozsáhlé filmografie, přičemž jejich průměrná délka se pohybuje mezi dvěma až čtyřmi hodinami. "Jsou to velké vhledy do různých institucí. Na Wisemanovi je právě zajímavé, že si našel svoji metodu observace, jak zkoumat konkrétní instituce či problémy," oceňuje ředitel festivalu Marek Hovorka.
Uvedeny tedy budou Wisemanovy snímky Zákon a pořádek (1969, sleduje denní život řadových policistů - uniformovaných hlídek i kriminálních vyšetřovatelů, pachatelů i lidí, kteří žádají policii o pomoc), Esejci (1972, popis všednodenního života v benediktýnském mužském klášteře. Příběh sváru mezi osobními potřebami či touhami a nároky klášterní organizace.), Sociální péče (1975, studie fungování systému americké sociální péče s problémy jako nezaměstnanost, zneužívání dětí, rozvodovost, zdravotní a psychické potíže), Model (1980, vhled do mašinérie moderního pojetí modelingu), Balet (1995, portrét baletního souboru American Ballet Theatre od produkčních až po uznávané sólisty).
Armádní linie
Zároveň bude uvedena kompletní Wisemanova tzv. "armádní trilogie" ze sedmdesátých let. Zahrnuje filmy Základní výcvik (1971, přeměna prostých občanů v profesionální vojáky. Ideologická mašinérie rozbahněných cvičáků i přednáškových sálů během devítiměsíčního základního výcviku kadetů), Sinai, polní mise (1978, popis denního chodu americké vojenské základny instalované na Sinajském poloostrově), Vojenské cvičení (1979, rutinní vojenské cvičení NATO v západní Evropě z pohledu americké tankové infanterie. Hledání smyslu, funkce a efektivity konvenčního způsobu boje v atomové éře.).
Armádní téma se ostatně bude prolínat celým letošním festivalem dokumentů. "Je to zvláštní novinka, kterou jsme ale nijak neiniciovali. Tím, jak je dokumentární film citlivý na to, co se děje ve světě a kolem nás, ty filmy se automaticky objevily," vysvětluje Marek Hovorka, proč bude výraznou linií dvanáctého festivalu právě téma svobody, armády či války. "Protipólem této linii ale bude spousta velmi osobních autorských filmů," dodává Hovorka.