Kraj: Na inkluzi není školství připraveno
14.1.2016 – Jihlavské listy
Ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) v pondělí navštívila Jihlavu. S politiky i pedagogy diskutovala o uvažované plošné integraci hendikepovaných dětí do tříd běžných škol, tzv. inkluzi. Setkala se s mnoha připomínkami.
Ministryně Valachová si vyslechla i názory maminek dětí s mentálním postižením. „Já bych syna neintegrovala, protože vím, že by byl nešťastný. Je těžce postižený a zůstal by mi doma,“ řekla JL Alena Hutařová, maminka syna se 4. stupněm závislosti.Chystané společné vzdělávání provázejí obavy a kritika z kraje. „S inkluzí mám problém,“ říká jednoznačně Jana Fialová (ČSSD), krajská radní pro školství. Podle ní hrozí, že po zavedení společného vzdělávání budou děti odcházet ve zvýšené míře na víceletá gymnázia, kterých už teď je nadbytek.
Jako důvod uvádí Fialová snížení kvality výuky: „Protože rodiče nebudou chtít, aby se děti vzdělávaly společně nejenom s romskými, ale i s hendikepovanými dětmi, protože kvalita výuky v té třídě musí jít prostě dolů,“ argumentuje.
V pondělí ráno ministryně navštívila ZŠ speciální a Praktickou školu v Jihlavě. „Inkluze je samozřejmě fajn pro všechny děti, kterým to vyhovuje. Ale pak je velká skupina dětí, které prostě potřebují speciální vzdělávání,“ řekla zde JL ředitelka školy Zuzana Šimková. Jak dodala, obává se, aby nedošlo k rušení všech speciálních škol.
Postižené děti by se pak podle ní ocitly v totální segragaci.
I podle Jarmily Bučkové, ředitelky systému jihlavských mateřských škol Mozaika, není školství na inkluzi dostatečně připraveno. „Ve školkách s tím nebudeme mít problém, ale v základkách hrozný. Budou vznikat soukromé základky,“ míní Bučková.
Roman Křivánek, ředitel krajské vzdělávací instituce pro školství Vysočina Education, cítí za cílem ministerstva zavést společné vzdělávání snahu rozptýlit především romské děti do běžných škol. Pokud je ministerstvo připraveno vše finančně silně podpořit, může systém podle Křivánka fungovat.
Inkluze
Inkluze = začlenění různě postižených dětí do tříd běžných škol.
Jak uvádí na svých stránkách Národní ústav pro vzdělávání (NÚV), je otázka inkluze dětí, žáků a studentů v rámci hlavního vzdělávacího proudu jednou z priorit ministerstva školství.
„Poslední novela školského zákona, která s účinností od 1. září 2016 garantuje právo dětí na tzv. podpůrná opatření, pomůže překonávat jejich znevýhodnění, ať už se jedná o děti a žáky ze sociálně znevýhodněného a kulturně odlišného prostředí, děti a žáky zdravotně postižené a znevýhodněné nebo žáky (mimořádně) nadané,“ argumentuje NÚV.