Reklama
Dnes je středa 27.08.2025      svátek má Otakar

Úspěšná integrace ve školce

Ilustrační foto archiv JL Ilustrační foto archiv JL
07.01.2016 Čtenáři píší/Komentáře(0), autor:
Eva Chvátalová, ředitelka MŠ Třešť

 

V naší Mateřské škole v Třešti se podařilo v letošním školním roce zaintegrovat dvě dívenky s dědičně podmíněným nevyléčitelným onemocněním, s cystickou fibrózou, které postihuje zejména dýchací a trávicí ústrojí.

 

Nemoc se projevuje opakovanými infekcemi dýchacích cest, které způsobuje postupné poškození plic. V dýchacích cestách se nemocným tvoří hustý hlen, ve kterém se dobře usídlují bakterie nebo nečistoty. Nemocní se nesmí stýkat, aby se těmito bakteriemi nenakazili.

 

U nás v mateřské škole se proto snažíme vytvořit pro obě děvčata optimální podmínky bezpečného prostředí. Nebezpečí, které jim působí zdravotní komplikace, je pouhým okem neviditelné a o to hůře se s ním bojuje.

 

Každé ráno před příchodem děvčátek do školky je nutná dezinfekce rizikových míst Savem, především WC a umývadla, protože největším nebezpečím je stará stojatá voda.

 

V prostorách, kam vstupují, nesmí zůstat ležet mokrý hadr nebo houbička z předchozího dne, na utírání stolků po jídle a po výtvarných nebo pracovních činnostech jsou každý den zajišťovány čisté ručníky.

 

Před každým jídlem je na písemné doporučení lékaře podáván lék (trávicí enzym), pitný režim je dodržován pro obě dívky ve třídě – nemají přístup do kuchyňky jako ostatní děti. V přítomnosti nemocných děvčátek nesmí být zalévány květiny, ve třídě ani v šatně není váza s řezanými květinami, v jejich přítomnosti nelze používat barvy, které jsou ředěné vodou a uchovávané ve skleničkách. 

 

Ve třídě jsou denně vyměňovány sáčky v odpadkových koších. Při pobytu venku je nutné vyhýbat se starým kalužím a jiným prostorám, kde by mohla být stará stojatá voda (tzn. opatrnost v blízkosti rybníka – voda nesmí vycáknout, nehrabat mokré listí, nechodit do mokrého pískoviště…)

 

Obě zaintegrované dívenky působí jako zcela zdravé děti, obě potřebují dětský kolektiv a začlenění do vzdělávacího procesu. Je to významný krok směrem k socializaci dítěte a k užší konfrontaci se světem „zdravých“.

 

Nikolka navštěvovala naši mateřskou školu již v loňském školním roce, byla integrovaná od svých pěti let ve třídě Kytičky. Terezka nastoupila do školky jako čtyřletá letos v září, do třídy Ježečků. S docházkou do školky se vyrovnala bez adaptačních potíží. Nikolka i Terezka jsou velké bojovnice a ve spolupráci rodičů s mateřskou školou nemoci čelí.

 

Citlivý a rozumný přístup ze strany pedagogů naší mateřské školy je tím nejlepším vkladem pro zdravé sebevědomí děvčátek do budoucna a pro to, aby se za své onemocnění nestyděla a dovedla ho vnímat jako součást sebe sama. Setkání odlišností je významné i pro ostatní děti.

 

Tato situace se stává modelem pro jejich chování v obdobné situaci v budoucnosti.
V současné době je velkým problémem nárůst počtu dětí s vadami výslovnosti. Pro naši mateřskou školu je jednou z priorit cílená logopedická prevence. Děti s těžšími vadami řeči jsou odesílány ke klinickým logopedům, děti s lehčími vadami řeči jsou v péči logopedických asistentek v MŠ.

 

Je však těžké dosáhnout plné koncentrace dítěte v běžném chodu třídy. Proto se naše škola zapojila do projektu „Podpora logopedické prevence v předškolním vzdělávání v roce 2015“, který vyhlásilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.

 

Podařilo se nám získat finanční prostředky na vybudování multimediálního centra a jeho prostřednictvím využívat nejnovější poznatky v oblasti logopedické prevence. Centrum je vybavené interaktivní tabulí, výukovými programy a knihami, logopedickým zrcadlem, foukadly a didaktickými hrami. Každý den v něm pracuje skupina dětí pod vedením logopedické asistentky.

 

Projekt probíhá ve spolupráci s logopedkami ze Speciálního pedagogického centra Březejc a pod odborným vedením Mgr. Martiny Křivkové ze Speciálního pedagogického centra v Jihlavě.

 

 S pomocí multimediálního centra se můžeme cíleněji věnovat logopedické péči a vyjít vstříc individuálním potřebám jednotlivých dětí. 

Napište i vy, svůj vlastní článek - formulář ZDE

0 komentářů

Přidat Komentář


Reklama Reklama
Reklama