Jihlavská MHD potřebuje novou koncepci. Teď není vhodný čas na drobné změny
Probíhající dopravní průzkum jihlavské MHD se teprve blíží ke své návrhové části a už se v médiích objevily konkrétní návrhy zástupců města - expresní linka do průmyslové zóny, dvanáctiminutový interval, párové zastávky nebo zastávka u Matky Boží.
Podle mě ale přicházejí brzo, protože studie není hotová a zatím nic konkrétního nenavrhuje. Pouze uvádí cenná konkrétní data a mezi slabými stránkami zdůrazňuje, že „linkové vedení nezaznamenalo za posledních 20 let významnějších změn“ a že „linky ve společných úsecích (například B a C z Březinek do centra) často ani nemohou být koordinovány“. Studie doporučuje rozvíjet MHD spolu s rozvojem města a provázanost s vlaky a autobusy.
Předem neodmítám zmíněná konkrétní opatření, ale podle mě si za prvé jihlavská MHD zaslouží nový koncept a za druhé je potřeba řešit, kolik to bude stát. K čemu bude expresní linka, pokud vyjde na další statisíce navíc? Spíš bych do celé věci zapojil linkové regionální autobusy, protože nedává smysl, aby cestující s ICOMem zaplatil z Brněnského kopce na autobusové nádraží 8 korun, kdežto s jihlavskou MHD 16 korun.
A proč by v Jihlavě nemohlo být to, co v jiných krajských městech – že cestující např. z Třebíčska má jeden lístek na autobus a zároveň na MHD a pohodlněji s dobrými přestupy se tak dopraví do práce. Lepší návaznost na další dopravu je také třeba řešit s krajem, který by měl lépe motivovat dominantního dopravce k úsporám, které se vyplácejí jihlavskému Dopravnímu podniku – mám na mysli třeba autobusy na stlačený zemní plyn (CNG).
Znovu opakuji, že je třeba nechat doběhnout průzkum a dílčí existující opatření jako třeba bus pruh v Havlíčkově ulici vyhodnotit pomocí monitorovacích systémů. A teprve po debatě, zda si naše MHD nezaslouží hlubší zásahy, změny trasování i jízdného a propojení s jinými druhy dopravy, zavádět další novinky. I my jako KDU-ČSL jsme jich už před volbami navrhovali několik. Namátkou je to noční linka, nastupování předními dveřmi ve večerních hodinách nebo pro doprovod dětí pod tři roky jízda zdarma. Věřím, že neukvapenou diskusí přispějeme k tomu, aby naše MHD vozila i jiné věkové kategorie než seniory a studenty.
Zajímavé !
No vida, když jsem svého času říkal, že můžou z hlavních sídlišť jezdit některé přímé linky do průmyslových zón a ono to půjde. Stejně tak zavézt nástup předními dveřmi, chce to jenom zapracovat na jízdních řádech.
Interval 12 minut je úplný nesmysl. Zaveďme častější intervaly jenom ve špičkách, jak to bylo dřív. Intervaly o sobotách a nedělích nechme, ale ať platí i o prázdninách. Všichni, co chtějí do průmyslových zon, stejně jezdí autem a skládají se na benzín. Tak to nemá cenu. A stoupněte si někdy k silnici, 90% aut jezdí jenom s řidičem, tak se jim to asi vyplatí. A ať se udělá anketa, kolik našich městských a krajských zastupitelů používá MHD a kdo se vůbec vyzná v linkách a systému jihlavské karty, to by bylo zajímavé....
Naprosto s vámi souhlasím, správný názor, kromě jediné věci. Snad si nemyslíte, že městští a krajští zastupitelé by nás v nějaké anketě pravdivě informovali? To je to samé, jako byste čekala, že naše sdělovací prostředky, zejména Česká televize nás bude objektivně a pravdivě informovat o dění kolem nás.
Já bych se jich jenom zeptala, kudy jaká linka jezdí, kolik stojí jízdné, kde se přestupuje a zda MHD používají. Ať taky víme. Zdravím!