Reklama
Dnes je středa 27.08.2025      svátek má Otakar

Přibývá fyzických útoků na zdravotníky

01.01.1970 Zprávy/Komentáře(1), autoři:
Novická Klára,

 

 Nejenom s nemocemi a neduhy musí v poslední době bojovat zdravotníci. Stále častěji se jejich protivníkem stává i samotný pacient.

 

 Nadávky, které někdy vygradují až ve fyzické napadení. Zkušenost s agresivním pacientem má stále více zdravotníků. Ani na Vysočině nejsou útoky proti personálu v nemocnicích výjimkou. Ba naopak. Čísla jsou alarmující, a co víc, mají stoupající trend.

 

 Většinou se jim nelíbí dlouhé čekání na ošetření. Nespokojenost čekajícího pacienta pak vygraduje nadávkami, v horším případě fyzickým útokem směřovaným proti zdravotníkům. „Zaznamenáváme stoupající trend ataků na personál nemocnice, a to především slovních urážek,“ říká mluvčí havlíčkobrodské nemocnice Petra Černo.

 

 Fyzická napadení jsou podle jejích slov spíše spojena s úrazovými, traumatologickými ambulancemi, kde jsou ošetřováni pacienti pod vlivem alkoholu či drog, dovezení záchrannou službou nebo policií.

 

 V těchto případech má personál nemocnice za sebou průměrně několik fyzických ataků ročně. „K závažnějším patří napadení lékaře nožem při ošetřování pacienta pod vlivem drog - lékař se ubránil,“ přibližuje Petra Černo. „Nebo fyzické napadení sestry pacientem pod vlivem alkoholu, taktéž na úrazové ambulanci. Sestru zmlátil, byla 14 dní v pracovní neschopnosti.“

 

 Na stoupající agresivitu pacientů a vzrůstající počet ataků reagoval v otevřeném dopise primář chirurgického oddělení nemocnice v Havlíčkově Brodě Jiří Drápela. „V chirurgických čekárnách bývá bohužel občas napjatá situace - všichni mají ten názor, že jejich onemocnění je třeba ošetřit co nejdříve,“ píše v něm. „Léčba pacienta a jeho vyšetření však nějakou tu chvilku trvá. Aby mohly být postupy kvalitní, potřebujeme zkrátka čas.“

 

 Opatření, která by museli v havlíčkobrodské nemocnici podle primáře chirurgie přijmout na ochranu zdravotníků, výrazně prodraží a zpomalí chod celého oddělení. „Ale nebudu váhat s jejich nasazením,“ upozorňuje Jiří Drápela.

 

 „Je to jev vyskytující se prakticky ve všech zdravotnických zařízeních. Platí, že čím větší město, tím větší agresivita,“ sděluje k agresivitě pacientů vůči zdravotníkům mluvčí třebíčské nemocnice Simona Kafoňková. Podle ní jsou nejčastějším důvodem ataků stres, zloba, strach z nemoci a obava, zda bude pacient vyléčen, alkohol nebo ostatní návykové látky, dlouhé čekání na ošetření.

 

 „Ale také neochota připustit si, že akutní případ má přednost před převazem či kontrolou, apod. Prostě momentální netolerance,“ uvádí mluvčí třebíčské nemocnice s tím, že jednou z cest k ochraně zdravotníků může být i elektronické objednávání do některých ambulancí prostřednictvím internetu nebo centrálního pracoviště nemocnice - recepce.

 

 Pacient se objedná na konkrétní čas, a tím se výrazně zkrátí doba jeho čekání na ošetření a s tím související stres. I když akutní stav má vždy přednost.

 

 Útoky pacientů na personál nejsou ničím novým ani v jihlavské nemocnici. „Pacienti jsou čím dál agresivnější a nejsou ochotní čekat. Každý chce vše hned a na počkání,“ potvrzuje mluvčí jihlavské nemocnice Monika Pytlíková.

 

 „Je jasné, že nikomu se nechce čekat. Ale člověk musí počítat s tím, že pokud záchranáři například přivezou akutní případ z dopravní nehody, je ošetřený dříve, nežli ten, který sedí v čekárně s odřenou rukou.“ Podle mluvčí se v jihlavské nemocnici odehrál poslední případ většího útoku na podzim na interní ambulanci, kdy pacient uhodil sestřičku.

 

 „V plánu jsou proto kurzy sebeobrany pro sestřičky. Podobný kurz už u nás jednou byl, letos bychom rádi udělali jeho pokračování. Určený by byl především pro sestřičky v ambulancích, které atakům čelí nejčastěji,“ dodává.

 

 Zdravotní sestry nemocnice v krajském městě prošly na podzim školením, kde se učily, jak pacientovi čekání vysvětlit. Kurz jich absolvovalo celkem pět stovek. „Pacienti by měli znát důvod, proč čekají. Myslíme si, že pokud nebude docházet k nedorozuměním tohoto typu, ubude agresivních pacientů,“ doplňuje M. Pytlíková.

 

 Pacienty urgentního příjmu v jihlavské nemocnici také už nějaký čas upozorňuje vyvěšený plakát na to, že pokud budou čekat, ať omluví zdržení.

 

 A to právě z důvodu, že lékaři mohou ošetřovat akutní případ, který přivezli záchranáři. Prostor, kudy přivážejí záchranáři akutní případy, je totiž oddělen od běžné čekárny. Takže sedící pacienti netuší, že právě přijel akutní případ.

1 komentářů

Přidat Komentář

  • Marie K.  | 20.08.2025 10:25  | Reagovat

    Myslím, že agresivní pacienti neexistují - existuje jen nevybíravé chování některých lékařů a lékařského personálu, které toto chování v lidech vyvolává svým necitlivým chováním... pominu-li pacienty opilé a zdrogované, kteří neví, co činí.

Reklama Reklama
Reklama