Restaurace šidí zákazníky
Nápoji pod mírou nebo nesprávnými cenami. Tak nejčastěji podle České obchodní inspekce podvádí restauratéři na Vysočině své zákazníky.
Téměř polovina restaurací, kaváren a jídelen na Vysočině šidí své zákazníky. Zjistili to pracovníci České obchodní inspekce (ČOI) při kontrolách provedených v loňském roce. V kraji inspektoři za rok 2012 provedli celkem 77 kontrol a skoro v každém druhém gastronomickém zařízení bylo něco v nepořádku.
Podle slov Karla Havlíčka, zástupce ředitele ČOI pro oblast Jihočeského kraje a Vysočiny jde o závažné zjištění. „Udělili jsme při kontrolách celkem 36 pokut v celkové výši 86.500 korun,“ vypočítává Havlíček.
Konkrétní jména pokutovaných restauratérů inspekce nezveřejnila. Už proto, že udělené sankce se pohybovaly maximálně v řádu tisíců korun. V rámci celé republiky jde o drobné. Loni totiž inspektoři ČOI provedli 4.279 kontrol provozoven veřejného stravování a rozdali při nich pokuty za zhruba 3,8 milionu korun.
Šéfku jihlavské gastronomické akademie Vlastu Vičanovou čísla aktuálně zveřejněná ČOI nepřekvapují. „Problémy restauratérů spočívají v nízké kvalitě personálu, který zaměstnávají. Když se k tomu přidá i fakt, že podnikatelé nespolupracují se školami, dostáváme se tam, kde jsme nyní,“ míní Vičanová.
Problémy mají kupříkladu v jednom z nejnavštěvovanějších měst Vysočiny, v Telči. Trpělivost s úrovní některých restauračních zařízení došla kastelánovi státního zámku a telčskému radnímu Bohumilu Norkovi. „V Telči jsou zkrátka restaurace, kam když turisté přijdou na oběd, odchází s tím, že už do města v životě nepřijedou,“ stěžuje si bez udání konkrétních restaurací.
Upřesňuje pouze, že se to týká dvou zařízení v centru. „To ale úplně bohatě stačí na to, aby to zkazili všem,“ zlobí se dál.
Více v tištěném vydání JL s datem 15. 3.
To, že mi dají nápoj pod rysku mi navadí, ale že v samoobsluze na Mahenově ulici prodávají záměrně zákazníkům zkažené a prošlé zboží a mladistvým alkohol a cigarety, to je vrchol !!! Nemluvě o stánku na křižovatce Benešova-Hradební, kde se cigáňata střídají jak na běžícím páse, neboť jim prodává cigarety i chlast a to musí jasně vidět, že těm dětem je sotva deset let !!!
To se divím paní Marie, vždyť tato křižovatka je pod kamerovým dohledem MP Jihlava.
Jsem majitelem klubu v Jihlavě a musím konstatovat, že uvedené problémy si způsobují samotní majitelé těchto zařízení. Nedostatečná kontrola chodu provozovny, minimální snaha cokoli změnit, vylepšit a honba za maximálním ziskem mnohdy způsobují, že zákazník není spokojen s kvalitou i množstvím pokrmů a nápojů. Napříště pak raději vyhledá jiné zařízení. A přitom stačí tak málo – mít zájem o svou práci a chovat se k zákazníkům korektně v souladu s rčením „náš zákazník - náš pán“. Z mého pohledu je nutností, aby každý majitel byl neustále k dispozici, zajímal se o veškerou činnost v provozovně, byl v kontaktu s dodavateli a nepřetržitě podnikal kroky k zajištění maximální kvality svých služeb. Vybavení a zařízení provozoven je možné uzpůsobit tak, aby nebylo možné podat podměrečný nápoj nebo jinak „okrádat“ hosty. Postačí například i vhodně zvolené gastro vybavení. Dobře pracující personál je pak základní podmínkou pro bezchybné fungování každého zařízení. Je jasné, že kvalitní práce musí být i kvalitně zaplacena, spokojení zaměstnanci nemají pak potřebu přilepšovat si ke své mzdě pomocí šizení množství drinků nebo používáním nekvalitních surovin. Pravdou je, že sehnat vhodné absolventy hotelových škol nebo podobně zaměřených učebních oborů je velkým problémem. Je to možná způsobeno i podmínkami studia a kvalitou přijímaných studentů a to nejen v oblasti gastronomie. Tento dlouho diskutovaný problém se nedaří řešit. Možná by bylo vhodnější, místo zajisté náročných diskuzí, začít tento problém i řešit. Nicméně jsem toho názoru, že kdo chce mít dobře fungující podnik nabízející kvalitní služby, je schopen ho vybudovat. A je to snadné, stačí být slušný a vážit si zákazníků. Rudolf Penn, majitel clubu XANADU