Cestování v MHD se zrychlí, naučí se ovládat semafory
Jihlavská MHD by měla být rychlejší. Radnice nyní vypsala výběrové řízení na projekt, díky kterému budou vozy dopravního podniku schopné nastavit si na semaforech zelenou.
Systém bude snímat hustotu provozu a prostřednictvím satelitní navigace sledovat pohyb vozidel MHD. Údaje se sejdou v dispečinku, který je vyhodnotí a uzpůsobí časy průjezdu na světelných křižovatkách. Bude tak například upřednostněn pruh, v němž se vozidlo MHD pohybuje, nebo se prodlouží zelená na semaforu.
Náklady se odhadují asi na 22 milionů korun, město bude žádat o dotaci. V rámci projektu se do všech 62 vozů jihlavského dopravního podniku instalují navigační zařízení, potřebnou technologii získá také dispečink. Pokud vše půjde podle plánu, pracovat na preferenci by se mělo začít už letos v létě, hotovo by mohlo být přibližně do roka a půl.
Tento projekt je zářným příkladem toho, jak se nemá hospodařit. Pokud je středobodem snahy magistrátu zrychlit MHD, potažmo zajistit její větší oblibu, je to špatně. Zařízení není nic platné na světly neřízených křižovatkách. Navíc, neexistují zvláštní jízdní pruhy pro autobusy a nakonec, změnou rytmu fungování světel se naruší optimální chod křižovatek. Co je však hlavní brzdou je cena jízdenek, která není pro případné zájemce o využití MHD až tak zajímavá. Takže pánové zastupitelé, kolik pak kdo z vás pobral na provizích, co? Hlavně, že jste dokázali zdražit svoz odpadů, aby bylo z čeho brát. Však všeho do času.
To zase někdo "vymazal". Nebo podmazal? Sociální inženýři z radnice vymysleli další bezva způsob jak uvalit co nejvíc našich peněz. Logika ovšem praví, že pokud budou trdlejbusy a prdlabusy "rychlejší" tak si my všichni ostatní budeme muset o to déle počkat. Tož to je pěkný dáreček od našeho povedeného primátora a jeho nohsledů! Už to vidím v živých barvách. Křižovatka u prioru č.2 se v pátek odpoledne zastaví aby mohlo projet těch dvacet "sociokulturně vyloučených" černých pasažérů na náměstí... Žůžo:-)
A ještě jezdí bez placení.......
v pondeli, kratce po treti jsem jel do mesta a odbocoval na semaforech ze smeru od zverimexu smerem na dolni namesti.. stal jsem na semaforech jako druhy, a kdyz uz jsme se rozjizdely na zelenou do krizovatky, tak si to z namesti krasne provrcel trolejbus smerem na Slunce (A, E).. zdrejme se snazil projet na doraz, ale asi to v te rychlosti uz nestihal, tak si s tim nelamal hlavu a jel i na bliknujici cervenou.. pritom neohrozoval ridic sebe, ale i cestujici... byt pri startu na zelenou rychlejsi, tak muselo zakonite dojit ke..... radsi nedomyslet..
Stačí se podívat, jak zde jsou nastavené semafory. Bohužel se zde překrývají oranžové signály a ve chvíli, kdy jste dostával oranžovou na zelenou, tak v tu chvíli ještě svítí oranžová ze směru z náměstí. A pokud je vozidlo tak blízko, že by na oranžovou nemohl zastavit, smí na tento signál křižovatku projet. Pak to vypadá, že mě padá zelená a oni ještě projíždí křižovatku. To samé platí, když z náměstí odbočuji doleva k Cityparku, já dostávám zelenou a auta ještě po Hradební směle jedou. Ta křižovatka je poměrně veliká a je chyba, že není čas na to, aby křižovatku se dalo včas vyklidit, čekám, kdy se tam jednou stane nehoda. Už kolikrát se mi to málem stalo.
Ano, preference MHD je správná věc, ale musí se zvolit dobrý způsob a ne příliš drahý v době, kdy na nic nejsou peníze. A tento systém mi přijde jako velice drahý. Asi před rokem jsem na schůzce s primátorem říkal návrhy, jak MHD urychlit, aniž by to stálo velké finančí prostředky. Primátor to krásně odkýval, že se toto téma ještě probere, ale opět bohužel sliby. A udělat preferenci tímto způsobem mi nepřijde jako dobré řešení. Třeba pod náměstím, podržím jeden směr a v tom druhém budou kolony a v těch kolonách opět vozy MHD. Kdyby u Cityparku hlavní tepnu tak neuškrtili, dala by se křižovatka lépe vymyslet a projelo by více aut. Za chvíli tam budou ještě schopni narvat pruh pro cyklisty, žijeme bohužel v Cyklokocourkově.