Reklama
Dnes je úterý 26.08.2025      svátek má Luděk

Motokára budila zaslouženou pozornost

PŘÍJEZD motokáry na parkoviště u polikliniky v Třebíči vyvolal pozitivní reakci diváků.Foto: Antonín Zvěřina PŘÍJEZD motokáry na parkoviště u polikliniky v Třebíči vyvolal pozitivní reakci diváků.Foto: Antonín Zvěřina
30.04.2025 Pro motoristy/Komentáře(0), autor:
Antonín Zvěřina

Mezi vozidla, která budila druhou dubnovou sobotu  zaslouženou pozornost na zahájení veteránské sezony na parkovišti u polikliniky v Třebíči, patřila motokára ČZ 150 C. 


Byla vyrobena v roce 1962 a má rozměry 162 x 107 x 70 centimetrů. Disponuje třemi rychlostmi a váží 94 kilogramů. „To snad ani není možný, že se tam vejde dospělý chlap,“ glosoval jeden z přihlížejících.   


Motokára spatřila světlo světa v dílně tehdejšího Svazarmu v Hrušovanech nad Jevišovkou. Svazarm zřídil svým členům v opuštěné stodole dílnu, ve které sestrojili pánové Maštera, Černek, Blecha, Dobiáš a další tento úžasný stroj, jako druhý v pořadí. Závodil s ní Vojtěch Stolár.


První motokára se zrodila v roce 1959. Jezdila na závodech v Ivančicích, v Hrušovanech nad Jevišovkou, ve Znojmě, v Telči, v Miroslavi či v Moravském Krumlově a také jako doprovod k alegorickým vozům na oslavách 1. máje.


V letech 1960 až 1965 se motokára zúčastnila mnoha závodů v čele tehdejšího Svazarmu. Pro mladší generaci – jednalo se o Svaz pro spolupráci s armádou. Jeden ze závodů Jihomoravského poháru se pořádal v Hrušovanech jako známý a slavný Cukrovarský pohár. 

Některé úpravy
Úpravy závodního motoru spočívaly ve snížení hlavy, vyleštěných kanálech, osa klikovky byla vyrobena z torzních tyčí, otvory v klikovce vyplněny korkem, sání karburátoru zvětšeno z 22 na 24 milimetrů, motor točil zhruba 13 tisíc otáček za minutu.


Největší mechanické problémy způsobovalo magneto, například mu nesvědčila vysoká teplota. Výkon motoru se nedal změřit, ale že měl sílu, dokazuje řada vítězství v závodech. 


Jezdec Alois Maštera používal finty, startoval s čistou, nezaolejovanou spojkou skokem s přímým zařazením jedničky a spojku nepoužíval po celý závod, neboť olej mezi lamelami spojky snižoval výkonnost. Co na to motor? Šlo přece o vítězství. 


Motor současné motokáry, která byla k vidění, je běžný renovovaný motor ČZ 150C. Tlumiče výfuku jsou nové podle původní výrobní dokumentace ČZ. Palivová nádrž byla vyměněna za současný typ ještě v období těsně po ukončení závodní kariéry motokáry. 


Další úpravou bylo ovládání plynu. Původní čalounění sedadla bylo z hrubé tkaniny s výplní koňskými žíněmi. Materiál kostry, hlavní nosné trubky, se v té době používaly ve výparnících parních kotlů. Volant je upravený z tehdejšího traktoru Zetor 25A. 

 

Úspěšný vůz 
Jeden z vozů se představil sám. „Jmenuji si Albert a jsem MG model MGB roadstar,“ mohli si návštěvníci srazu přečíst za oknem vozu.  
„Byl jsem vyroben v roce 1973, ale vlivem požáru došlo ke zničení, a proto mne přestavěli za pomoci novějšího modelu plasťáku do současné podoby již s úpravou na levostranné řízení,“ pokračuje text. 


Automobily značky MG, Morris Garages, model MGB, byly sportovní vozy britské firmy MG vyráběné v období od 1962 do roku 1980. Za celou dobu produkce bylo vyrobeno 513.272 těchto vozů a patří k nejúspěšnějším vozům anglické značky MG a zároveň k nejúspěšnějším sériově vyráběným sportovním automobilům všech dob. 

0 komentářů

Přidat Komentář


Reklama Reklama