Reklama
Dnes je úterý 26.08.2025      svátek má Luděk

Zóny 30 mají chránit chodce a cyklisty

V NĚKTERÝCH hustěji obydlených místech v Jihlavě byly zavedeny tzv. Zóny 30. Na snímku je zachycena jedna z nich, která vznikla v Havlíčkově ulici vedle sídla SMJ. Foto: Pavel Bajer V NĚKTERÝCH hustěji obydlených místech v Jihlavě byly zavedeny tzv. Zóny 30. Na snímku je zachycena jedna z nich, která vznikla v Havlíčkově ulici vedle sídla SMJ. Foto: Pavel Bajer
20.08.2025 Zprávy/Komentáře(0), autor:
Bajer Pavel

Každý rok v Jihlavě přibývají stovky aut a doprava stále více houstne. V obydlených místech to mají chodci složité. Ještě více jsou nárůstem dopravy ohroženy děti. 
Kvůli tomu jsou pro zklidnění dopravy někde ve městě zaváděny tzv. Zóny 30. V nich je maximální povolenou rychlostí 30 km/h. Jedna z nich vznikla v Havlíčkově ulici v těsném sousedství Služeb města Jihlavy. 


„Auto jedoucí rychlostí 50 km/hod. může být v obytných okrscích zdrojem nadměrného nebezpečí a hluku. Zóny 30 jsou navrženy tak, aby chránily chodce, cyklisty a zlepšovaly kvalitu života,“ vysvětluje Facebook města Doprava v Jihlavě.  
Podle města se tyto zóny zavádějí mimo hlavní sběrné komunikace a obvykle jsou kombinovány s přednostmi zprava. Facebook jako další z výhod uvádí například, že nižší rychlost a plynulejší doprava snižuje emise škodlivin nebo vytvoření většího prostoru pro zeleň. 


„Zóny 30 jsou vybaveny svislým značením a postupně doplňujeme i vodorovné, abychom zajistili jasnou viditelnost a pochopení pravidel,“ uvádí Doprava v Jihlavě. 

 

V Německu standard
K Zónám 30 se na sociálních sítích rozproudila živá diskuse. Názory byly různé. „Jako laik se zeptám. Píšete hlučnost. Nevyvolává zbytečnou hlučnost také kvalita povrchu silnice?“ vznesl svůj dotaz na Facebooku například Karel Suchý. Argumentoval, že v případě úseku u SMJ mohou mít na hluk vliv i zalátované kusy silnice i víka od kanálů s dírami. Město mu na sociální síti dalo za pravdu. 


„Nicméně, celkově nižší rychlost snižuje aerodynamický hluk a hluk způsobený pneumatikami, což má za následek celkové snížení hlučnosti,“ navázala Doprava v Jihlavě. 
Diskutující Jakub Loskuták zavedení tohoto typu zón v Jihlavě uvítal. Zmínil, že Zóna 30 jsou mimo hlavní silnice v obydlených oblastech Německa absolutní standard. 


„Hlavní silnice jsou pro ,rychlejší´ jízdu městem. Vedlejší ať nejsou jen pro auta, ale i pro lidi, cyklisty a děti, kteří se tam mohou cítit bezpečněji,“ napsal na Facebook. 
Na rozdíl od Loskutáka byl k zónám skeptický diskutující Petr Pohan. „Jedna věc je něco zavést, a druhá, aby to mělo význam. Kontrolovat to nikdo nebude. Čtyřicítku na Vrchlického nedodržuje ani MHD. Hlavně že se měří rychlost mimo Jihlavu,“ popíchl. 
 

0 komentářů

Přidat Komentář


Reklama Reklama