Průjezdné Masarykovo náměstí město natrvalo nezprůjezdní
Z průjezdného Masarykova náměstí nemají mnozí lidé radost, zejména chodci. Najdou se ale i tací, kteří by chtěli průjezdnost náměstí zachovat trvale.
Masarykovo náměstí bylo dočasně zprůjezdněno v obou směrech pro veškerou dopravu 17. února kvůli uzavírkám. Město již dříve avizovalo, že bude průjezdné do září.
Mezi zastánce trvalého průjezdu patří například Jaroslav Urbanec z Jihlavy, který v tomto duchu poslal datovou schránkou žádost na město. Redakce JL ji má k dispozici.
Žádá v něm, aby městská rada projednala návrh, aby byl průjezd náměstím pro osobní vozy zachován i po skončení aktuálních uzavírek za stávajících podmínek.
To znamená zachování maximální rychlosti 30 km/h a přecházením pěších pouze na vyznačených přechodech s ostrůvky.
„Velmi se to osvědčilo, k nehodám nedochází, chodci se naučili používat přechody a jelikož počet aut v Jihlavě neustále narůstá,“ domnívá se Urbanec.
Argumentuje potřebou průjezdnost zachovat, aby ubylo aut v kolonách na hlavních tazích.
Další rovinu vidí v oblasti ekologie. Argumentoval, že by řidiči například při parkování na horním náměstí nemuseli jezdit X kilometrů navíc, pokud by se chtěli dostat na Znojemskou ulici.
„Mluvil jsem i s turisty, kteří se k nám vracejí, a ti si to také velmi chválí. Také městská policie se již nemusí věnovat vybírání pokut a uvolnily se jim ruce k dohledové službě v ulicích,“ pokračoval Urbanec.
Radnice však o zachování průjezdu náměstím pro osobní automobily i po uzavírkách neuvažuje. „Aktuálně je průjezd možný jen jako objízdná trasa, na kterou se nevztahují hlukové limity. Zákaz průjezdu náměstím je dán měřením hluku a naměřených zvýšených hodnot nad limity,“ vyjádřil se na dotaz JL náměstek jihlavského primátora Petr Piáček (KDU-ČSL).
Jak doplnil, to je hlavní důvod, proč je průjezd náměstím zakázán od roku 2008. „Zároveň se domníváme, že náměstí má sloužit především jako klidová zóna pro pěší pohyb, bezpečné a příjemné nakupování, návštěvy restaurací, kaváren, úřadů, lékáren nebo bank apod.,“ vysvětlil náměstek.
Podle města navíc v centru a přilehlých ulicích žije mnoho obyvatel, pro které by celodenní tranzit aut po dlažbě znamenal snížení kvality života.
Mluvčí jihlavské radnice Radovan Daněk dále upozornil, že na náměstí probíhá celá řada kulturních a společenských akcí, které by pravidelný provoz automobilů znesnadňoval.
„I nadále proto chceme podporovat pohodlné parkování v centru, ale samotný průjezd ponecháme jen ve výjimečných situacích,“ dodal Daněk.
..........pan Urbanec je romantik.......... U kasáren jsem se bál kolikrát přejít po prechode.,.........jedno auto za druhým a 30 km za hodinu je jen údaj, který hoooodně řidičů nerespektuje.,..............
Myslím že trochu kecáte,tam se rychleji než 30 jet nedá.
........... SUV problém nemají...........kdo má najetou trasu mezi propadlinami ve vozovce, nemá problém i s osobakem........... navíc se má ulice spravovat............
Těm koumákům co se líbí průjezd přes náměsti a pěší zóny či se jim líbí nový auto okruh po náměstí přeji při obědu nebo kávě nastartované auto směřující výfukem ke stolu restaurační nebo kavárenské zahrádky!