Reklama
Dnes je úterý 26.08.2025      svátek má Luděk

Centrální terminál má být branou do Jihlavy

PLÁNEK ukazuje, kudy zhruba povede vysokorychlostní trať přes Jihlavu.                Zdroj: město Jihlava PLÁNEK ukazuje, kudy zhruba povede vysokorychlostní trať přes Jihlavu.                Zdroj: město Jihlava
08.08.2025 Zprávy/Komentáře(0), autor:
Bajer Pavel

 

 

VRT a CDT jsou dvě trojpísmenné zkratky, které nejvíce hýbou Jihlavou v otázce dopravy v budoucnosti. CDT – Centrální dopravní terminál se nyní staví na místě městského nádraží. Další terminál pro VRT (vysokorychlostní trať) vznikne na Pávově.

Město si od nového CDT slibuje, že se stane vstupní branou do Jihlavy. Počítá se, že zhruba za deset let by mohla být v provozu VRT přes Jihlavu. V rámci stavby rychlotrati vznikne terminál VRT na Pávově a procházet má i přes CDT.

Kvůli VRT vzniknou v Jihlavě tunely i nové zastávky, které budou obsluhovat pomalejší typy vlaků.

„Projektanti právě prověřují několik tunelových variant z Malého Beranova, každou z nich se zastávkou u Dřevěných Mlýnů, a jednu také se zastávkou u sídliště Březinova,“ informoval ve zprávě mluvčí jihlavské radnice Radovan Daněk.

Doplnil, že na CDT by měly jezdit i vlaky od Třebíče. Podle plánu by měly první vlaky vyjet z CDT letos v prosinci. Nové zastávky mají umožnit využívání vlaku i na cesty po městě.   

„Na CDT se nyní staví nová nástupiště a k nim s příchodem VRT do Jihlavy přibydou ještě další dvě ostrovní nástupiště a druhý podchod,“ pokračoval mluvčí. 

 

Tunel u Lesnova

Při stavbě VRT vzniknou napojení na stávající trať jak od Prahy, tak i od Brna. Konvenční trať bude napojena přímo na CDT.

„Spojovací trať se odpojí u Zadního Bedřichova, povede tunelem přes oblast Lesnova a podél dálničního přivaděče dojede na městské nádraží,“ nastínil mluvčí s tím, že se u rozvojové oblasti Zadního Bedřichova plánuje nová železniční zastávka. 

Podle primátora města Petra Ryšky (ODS) by měly z centra Jihlavy jezdit vlaky každou hodinu. „Současná cestovní doba železničního spojení do Prahy se zkrátí z dvou hodin a 18 minut na pouhých 50 minut,“ vyjádřil se primátor. „Jihlava získá i rychlé spojení do Brna, kdy místo současného zdlouhavého spojení přes Třebíč nově potrvá cesta vlakem místo jedné hodiny a 48 minut pouhých 40 minut,“ dodal Ryška.

 

Skeptická veřejnost

Na zprávu města se na sociálních sítích objevila celá řada reakcí. Převládaly především ty skeptické. „Jako že Jihlava překoná Českou Třebovou, jó?! Nevím, jaký uzel, když ani za 30 let ,demokracie´ není trasa Jihlava - Brno elektrifikována,“ napsal například Evžen Kloudný.

„To jsou zase pohádky. Akorát obelhávání lidí,“ nevěří jiný diskutující Marek Zacha. „Možná tak dopravní uzílek. S tak malým počtem nástupišť se jihlavské nádraží mezi významné regionální uzly nedostane,“ připojil se Lukáš Křenek.

„Zas tak významnou křižovatkou se nestane. Škoda, že se nevyužije potenciál VRT a nepostaví se přímá trať ze Žďáru do Jihlavy,“ zapochyboval i diskutující Tomáš Augustýn.

 

 

 

0 komentářů

Přidat Komentář


Reklama Reklama