Tizianovy gobelíny vítala na Brtnici také španělština, vlámština a italština
S mírným zpožděním, zapříčiněným dopravní situací na dálnici D1, začal v sobotu kolem poledne u brtnického farního kostela program k zahájení zámecké výstavy fotoreprodukcí tapiserií od malíře Tiziana.
Na slavnost přijeli s rodinami např. velvyslanec Belgického království v ČR J.E. Jurgen van Meirvenne, velvyslanec Itálie J.E. Mauro Marsili nebo kulturní atašé Velvyslanectví Španělska J.E. Guillermo Rebollo Diez. Jihlavu reprezentoval její primátor Petr Ryška.
V úvodu programu se účastníci s farářem Jaroslavem Sojkou pomodlili Otčenáš v kostele sv. Jakuba. Kulturní atašé španělské ambasády poté položil věnec u oltáře Pražského Jezulátka a promluvil španělsky před kostelem.
Místní dechovka Vysočanka zahrála živě španělskou hymnu. Autor ideje výstavy a organizátor akce, španělský houslista Eduardo García Salas (předseda Spolku Zámek Brtnice), položil ještě předtím v kostele květinový věnec u oltáře sv. Eduarda.
Jak uvedl, právě u něj se totiž během uplynulých dvou let často modlil za zdar celého projektu návratu gobelínů, jejichž originály se v minulosti opakovaně dostaly na brtnický zámek.
Průvodem společně na vernisáž k zámku
Početný děkovný průvod účastníků slavnosti se v sobotu vydal od farního kostela k baroknímu mostu u radnice, na novou lávku a na židovský most. Velvyslanec Belgie zde před svým projevem ve vlámštině položil květiny u sochy sv. Jana Nepomuckého, Vysočanka zahrála belgickou hymnu.
Italština zněla na další zastávce průvodu, u „zámeckého“ kostela bl. Juliany Collalto. Zde položil věnec velvyslanec Itálie a hudebníci zahráli italskou hymnu.
Českou hymnu zahrála Vysočanka na 3. nádvoří zámku, kam průvod dorazil posléze. Zde účastníky oslovil primátor Jihlavy Petr Ryška, který položil květinový věnec u císařské kašny.
Po skupinách si účastníci vernisáže prohlédli výstavu v sále Archiv. Slovem ji uvedl kurátor Zdeněk Kazlepka, autor odborných doprovodných textů k sedmi tapiseriím, jejichž reprodukce na dřevěných rámech zcela zaplnily sál.
Jejich motivem je hrdinský epos Tristan a Isolda. Na jednotlivých gobelínech zachytil renesanční tvůrce řadu jeho hlavních i vedlejších scén.
Ztvárněny jsou např. scény Isolda rozpoznává Tristanův meč, Tristan v lázni, Tristanův sok v lásce Palamedes pronásleduje štěkající šelmu (démona), irský král Argus svěřuje Isoldu po rytířském turnaji Tristanovi, služebná Brangain a její kati vyslaní Isoldou, Tristan přemáhá Morganina milence Hemisona, Morganin hrad u jezera, Tristanův souboj s Lancelotem u „Merlinova kamene“, Lancelot představuje Tristana králi Artušovi a královně Ginevře a další motivy.
Gobelíny budou součástí prohlídky
Originály tapiserií (nástěnných koberců) od italského pozdně renesančního malíře Tiziana jsou historicky spojeny i s Brtnicí a tamním šlechtickým rodem Collaltů.
Byly darem císaře Karla V. Habsburského Collaltům za vojenskou službu, déle než 200 let byly umístěny převážně v rodové rezidenci ve Vídni.
Na Brtnici byly na čas přivezeny v roce 1723 a po roce 1842. V roce 1919 se vrátily do Vídně kvůli dědickým sporům a v roce 1925 přešly do rukou židovského průmyslníka. Dnes se nacházejí v Belgii.
Po restaurování originálů dalo belgické ministerstvo zahraničních věcí fotografie tapiserií ve vysokém rozlišení k dispozici Spolku Zámek Brtnice. Reprodukce byly vytvořeny a instalovány i díky výnosu 213 tisíc Kč z veřejné finanční sbírky.
Prohlídka sálu Archiv s tapiseriemi bude součástí prohlídkové trasy zámku. Podle E. Garcíi Salase jde o další krok na cestě vrátit areálu společenskou prestiž. V tom duchu se také mimo jiné nesly projevy aktérů sobotní vernisáže.
Další aktuální novinkou na brtnickém zámku je deponování originálního dřevěného potrubí, které bylo minulý týden ve středu vyzdviženo z hráze Zámeckého rybníka.
Pochází z druhé poloviny 17. století a prozatím bylo uloženo ve sklepě na 3. nádvoří.