Krajská radní Fialová: Masivní propouštění učitelů z optimalizace nehrozí
Krajská radní pro oblast školství Jana Fialová předloží 25. června zastupitelstvu návrh na zefektivnění sítě středních škol v kraji. O jeho principech hovoří v interview pro JL.
Návrh řeší tzv. „optimalizaci“ sítě škol na Vysočině. Připomeňte, jak koncepce vznikala?
Od jejího prvního návrhu jsme se v únoru začali scházet na půdě úřadu i na školách s řediteli škol, kterých se zefektivňování bude dotýkat. Všech tří realizovaných schůzek se účastnili pracovníci odboru školství. Vydiskutovali jsme si výhody slučování i možná rizika. Lidé na školách pracují v reálu a my s nimi potřebujeme definovat i slabá místa, která by sloučením škol mohla vznikat. Na poslední schůzce jsme už mluvili o možných termínech a organizační struktuře.
Jak moc ředitelé do návrhů řešení zasahovali?
S řediteli jednáme jako se statutárními zástupci škol. Pro nás jsou to partneři. Koncepci jim představujeme, jako zřizovatel jsme ale nastavili určitý režim a pravidla a chceme, aby nám školy podle nich fungovaly. Schůzky jsme organizovali také na radnicích jednotlivých měst, kterých se koncepce týká. Těch se vedle radních či zastupitelů účastnili i ředitelé tamních základních škol. Chtěli jsme je totiž informovat o tom, co v daném městě bude střední škola nabízet.
Finální verzi v současné době ladíme na základě všech připomínek a podnětů z jednotlivých jednání, a to včetně schůzek s významnými zaměstnavateli regionu. V některých městech byly dvě varianty řešení, ale se školami jsme se už všude dohodli.
Můžete uvést nějaký konkrétní příklad řešení, které vyplynulo ze schůzek?
Např. v Chotěboři jsme byli po takovéto diskuzi požádáni, zda by nebyla možnost zavést zde učební obor pro dívky. Slučuje se nám zde obchodní akademie, vyšší odborná škola a učiliště. Požadavek vznesli ředitelé ZŠ i ředitel gymnázia, podle nichž tam učební obor pro děvčata chybí. V rámci oborové nabídky na učilišti jsme tu schopni výměnou za učební obor, který se neotevírá, opravdu nějaký obor pro dívky otevřít.
Více v JL s datem 24. 5.
Považuji za důležité připomenout, že tvrzení o klesnutí zájmu o studium na 8-letém gymnáziu je celkově velmi nepřesné, v případě jihlavského gymnázia v žádném případě tomu tak není. 8-letý studium: zájem 79 žáku, přijato 30 6-letý studium: zájem 72 žáku, přijato 30 4-letý studium: zájem 110 žáku, přijato 78 4-letý studium (sportovní třída): zájem 15 žáku, přijato 13 Dále je důležitý dodat, že výsledky přijímacích zkouškách jednoznačně ukážou, že adepty na 8-letý studium jsou zdaleka líp na studium na gymnázia připravený než na příklad budoucí studenty 1. ročníku. To samé nám dokážou tzv. plošní testy ČŠI, kde především v matematice současný žáci 9. tříd na ZŠ měli velké problémy - na tam definovanou vyšší úroveň se dostalo jen kolem 10 - 15 procent, u jejích vrstevníků na víceletých gymnáziích dosáhlo tomu cca. 90 procent http://www.gymnaziumjihlava.cz/component/content/article/67-aktuality/2092-vysledky-pijimaciho-izeni-2013